10 råd for deg som planlegger firmatur

Skal du arrangere firmatur? Les disse 10 punktene for å få best mulig utbytte av turen!

 

1) Hva er formålet med firmaturen?

Firmatur kan være så mangt; Kick-off, belønningstur for godt arbeid, julebord, motivasjonstur for å fremme bedre arbeid i fremtiden, å lære noe nytt (kurs/faglig innhold/konferanse), besøke andre foretak i samme bransje for å få inspirasjon eller teambuilding for å knytte de ansatte tettere sammen og fremme samarbeid.

Definerer dere et formål med turen er det mye enklere å se om aktiviteter, arrangement og opplegg passer inn.

2) Hvem skal være med?

Hva slags gruppe er det som skal på tur? Det er gjerne lettere å treffe blink for alle om det er 8 mannlige murere i 30-årene som skal på firmatur sammen enn et stort firma med ansatte i alle aldersgrupper der alle kan ha med følge. Ved større og veldig blandede grupper må man gjerne ha en større bredde på aktivitetene og legge lista ganske høyt for overnatting og fasiliteter generelt.

Sørg for at reglene for hvem som får være med er helt klare. En bedrift med mange ekstrahjelper vil kanskje velge å ikke ta disse med på tur, da er det viktlig at dette er helt klart for alle ansatte. Tenk også over nyansatte som ikke har begynt å jobbe ennå eller ansatte som skal slutte eller kanskje er i permisjon.

Hvis noen av deltakerne har spesielle utfordringer så ta dette med i planleggingen enten det gjelder et handicap eller et alkoholproblem. Det er ikke uproblematisk å reise på rølpetur med en ansatt man vet at sliter med det siste.

3) Når skal man reise på firmatur?

En kick-off bør foregå ved en sesongoppstart, høst og vår er nok de vanligste periodene, men det kommer an på den enkelte bransje.

Pass på at dere legger turen til dager med minimal aktivitet så flest mulig (helst alle!) kan være med på turen. I noen bedrifter kan det være lurt å legge julebordet til januar, fordi det da er roligere (dessuten er det som regel lettere å få gode priser da…) Tenk på at de ansatte antakelig har et liv utenfor jobben. Det er vanskelig å få folk med familie med på turer som går inn i skoleferiene eller småbrukere midt i lammingen.

Sett datoen i god tid og gi folk en klar påmeldingsfrist. På dette tidspunktet bør turen være klart definert slik at alle vet hva de går til og kan si ja eller nei til å være med.

4) Hva er budsjettet?

Hva skal det koste? Sett opp et omtrentlig budsjett. Det gjør turen enklere å planlegge for dere og dere vil få mye klarere tilbud fra aktuelle leverandører av aktiviteter og overnatting. Det er lett å tenke «vi gjør det billigst mulig» og ende opp med en langt dyrere tur enn forventet fordi grensene var uklare.

Tenk gjennom hva som skal være inkludert for deltakerne på forhånd; reise, mat, overnatting, aktiviteter, drikke etc og hva de eventuelt må betale selv. Dette må kommuniseres tydelig til de som skal være med før påmelding.

5) Hva slags firmatur skal det være?

Kick-off: Bør være inspirerende og inneholde noen elementer av teambuilding. Kick-offs har gjerne utfordrende aktiviter for å få deltakerne til å utfordre seg selv og aktiviteter som gjør folk bedre kjent og fremme samarbeid.

Faglig tur: Legg inn kurs, foredrag, seminarer, kanskje noen leverandører eller kunder har noe å bidra med, besøk en bedrift i samme bransje. Det trenger ikke være avansert for å være effektivt.

Julebord: Krever som regel julemat og alkohol. Legg på en spennende aktivitet og kanskje en overnatting for å gjøre det til noe utenom det vanlige.

Belønningstur: Her står man veldig fritt, men de ansatte bør skjemmes bort i en eller annen form, for eksempel med spennede opplevelser, luksuriøs overnatting, spa, vinsmaking, matopplevelser og generelt litt luksus.

Show-off tur: Hvis målet er å gjøre noe større, kulere, tøffere og dyrere enn naboen så må man ta i hardt og gjøre noe anderledes enn alle andre. Det kan være stort og dyrt og voldsomt, men med gode samarbeidspartnere og litt kreativitet kan man også gjøre mye tøft på et litt mer begrenset budjsett.

6) Faglig innhold på firmatur

Hvis turen skal inneholde noe faglig innhold som kurs, møter, foredrag, workshop etc så tenk gjennom hva man trenger. Et uformelt møte i en liten bedrift kan tas rundt lunsjbordet på en kafé, et rom med projektor/lerret kan brukes til mye fornuftig og kanskje finnes man kunne besøkt noen som kan lære bort og inspirere. Hvor lang tid skal man bruke på det faglige, er det hovedmålet med turen eller et alibi for å gjøre regnskapsføreren fornøyd?

7) Krav til fasiliteter

Hva kreves egentlig til denne gruppa? Skal man overnatte på luksushotell eller i telt, vil dere lage mat selv eller spise på gourmetrestaurant? Unge og eventyrlystne medarbeidere kan være kjempefornøyd med en actionfylt dag i naturen og overnatting i lavvo, mens krav til standard øker gjerne med alder og jo større og mer variert gruppa er.

8) Reisetid

Skal dere reise bort så ta med reisetiden i betrakting. På en utenlandstur/flytur må man regne med reisetid til flyplassen og all ventingen som hører med. Trenger man bil dit man skal eller er det bedre å reise alle sammen i buss eller med tog? Kan man gjøre noe ut av turen, legge inn et interessant stopp, et måltid, en opplevelse?

9) Overnatting på firmatur

Ikke undervurder overnattingsstedet. Bor man et sentralt sted med mye liv og røre i nærheten er det lett for at selskapet brytes opp etter middag når noen skal ut, noen vil være igjen, noen har oppdaget at det er masse damer på nabohotellet og noen bare vil gå på rommet.

Hvis det er viktig å holde gruppa samlet kan det være en fordel å bo et sted der man er helt for seg selv, enten det er på en fjellstue eller en stor hytte langt fra alle andre.

10) Aktiviteter for firmatur

Legg inn noen spennende aktiviteter for å belønne og motivere de ansatte og for å fremme samarbeid. Teambuilding kan være så mangt, fra klassiske teambuildingsaktiviteter til tøffere utfordringer som rafting, utflukter som hundekjøring eller at man gjør noe sammen for et godt formål.

For å få best mulig utbytte av aktivitetene bør de inneholde noe man må gjøre i fellesskap eller som lag, ikke bare aktiviteter der man konkurrerer individuelt mot hverandre.

Fortell aktivitetsleverandøren hva slags gruppe dere er og be om tips til hva som passer for dere, de fleste er veldig flinke til å velge riktige aktiviteter for grupper.

GOD FIRMATUR!

villmarkscamp - dagali - geilo - serious fun
villmarkscamp - dagali - geilo - serious fun
nb_NONorwegian