Reisegarantifondet
Reisegarantiordningen – Din sikkerhet ved pakkereiser
Reisegarantiordningen sikrer at du får pengene tilbake dersom en pakkereise (en garantipliktig reise) kanselleres på grunn av konkurs hos arrangøren. For at ordningen skal gjelde, må du ha kjøpt minst to av tre pakkereiseelementer – transport, overnatting, eller en vesentlig turistmessig ytelse – fra samme arrangør. I tillegg må arrangøren ha stilt garanti hos Reisegarantifondet.
Dette omfattes ikke av ordningen
- Kjøp av kun ruteflybillett.
- Kjøp av separate reisetjenester fra ulike leverandører.
Sjekk alltid om arrangøren har stilt reisegaranti før du bestiller. Du kan enkelt finne en oversikt over arrangører som har stilt reisegaranti på Reisegarantifondets nettside. Husk, utbetaling skjer kun dersom arrangøren eller formidleren som har stilt garanti går konkurs.
Tips: Betal med kredittkort
Dersom reisen din ikke dekkes av reisegarantiordningen, anbefaler vi at du betaler med kredittkort. Dette gir deg mulighet til å kreve pengene tilbake fra kortutsteder dersom leverandøren går konkurs.
Hva gjør du ved konkurs?
Hvis reisen er kansellert som følge av konkurs, og du har krav på tilbakebetaling under reisegarantiordningen, kan du sende inn kravet ditt til Reisegarantifondet.
Eksempler på garantipliktige reiser
- Charterreiser, inkludert kjøp av kun flysete.
- Tilrettelagte pakker, for eksempel fly og hotell annonsert som én pakke på nett eller i en avis.
- Kombinasjoner av fly og hotell, der du selv har bedt byrået eller nettstedet om å bestille begge deler.
Viktig informasjon
- Reisegarantifondets logo eller en tydelig erklæring om stilt reisegaranti skal være oppgitt ved annonsering av pakkereiser.
- Utbetaling skjer kun dersom arrangøren har stilt garanti og reisen kanselleres på grunn av konkurs.
Er du i tvil om reisen din er garantipliktig, eller om arrangøren har stilt garanti? Ta kontakt med Reisegarantifondet for mer informasjon.